Totaal aantal pageviews

woensdag 8 juli 2015

Franse studenten over hun ervaringen in Nederland en hun stage bij Kasteel Keukenhof

Bruno Raymond en Odin Lechat in Het Wapen van Warmond.
 Ze praten daar vrijuit over hun ervaring in Warmond, in Nederland en bij de Stichting Kasteel Keukenhof.
Warmond – Er werken plusminus twintigduizend buitenlanders in de Bollenstreek. Twee waren min of meer apart de afgelopen maanden: Bruno Raymond en Odin Lechat, twee studenten aan de hogere tuinbouwschool in Angers, beide normaliter woonachtig in Champigné, het Franse plaatsje in het Loire-gebied waarmee Warmond al meer dan tien jaar warme betrekkingen onderhoudt. Bruno en Odin kwamen half mei in het kader van de jumelage fietsend  naar ons land samen met bijna veertig plaatsgenoten. In tegenstelling tot hen bleven beide studenten. Dank zij bemiddeling van voorzitter Geneviève van Panhuys van de Stichting Jumelage Warmond Champigné mochten ze twee maanden op  stage bij de Stichting Kasteel Keukenhof in Lisse, niet te verwarren met het bloemenpark De Keukenhof. De stage houdt in dat ze worden ingeschakeld bij het onderhoud van de tuinen rondom het kasteel. Onderdak hebben ze bij de familie Kiewiet de Jonge aan de Oranje Nassaulaan in Warmond. Dat kan slechter. Dagelijks gaan ze met de fiets naar Lisse, heen en terug 20 kilometer.


De stage is bijna afgelopen. Tijd voor de vraag: Hoe is de stage en hun verblijf in ons land bevallen?
Tijdens een etentje in Het Wapen van Warmond geven ze zonder dralen eensgezind antwoord: “Uitstekend”. 




Klik op de foto hiernaast voor een fotoreportage.




Bruno en Odin voor Kasteel Keukenhof
'Formidable'

Wat betreft de stage kan ploeg chef Jan van Duyn van de Stichting Kasteel Keukenhof dat later desgevraagd  alleen maar beamen. “Toen ik van mijn directeur hoorde dat zij hier zouden komen werken, dacht ik: wat moet ik hemelsnaam met twee van die jongens die geen woord Nederlands spreken. Maar al na een half uur waren we om. Niet alleen ik, maar ook alle andere medewerkers.  Bruno en Odin bleken al gauw geweldig harde werkers, niet te beroerd om wat dan ook aan te pakken. Ze werken bovendien buitengewoon netjes. Niets op aan te merken. Ze liggen ook heel goed in de groep. We hebben hier ook mensen werken met een beperking. Bruno en Odin gaan goed met hen om. Respect voor iedereen. Dat vinden we hier heel erg belangrijk. Een van roept elk keer wanneer hij hen ziet: ‘Formidable’. Meer kan hij ook niet uiten, maar dat is wel veelzeggend.”

De twee Fransen zijn de eerste buitenlandse stagiairs bij de Stichting Kasteel Keukenhof.  Zijn de ervaringen zo positief dat er voortaan meer studenten op stage mogen komen. Directeur Herman Hollander: “Dat is zeker bespreekbaar”. Hij houdt een slag om de arm, omdat er fusiebesprekingen zijn met bloemenpark De Keukenhof. Die moeten eerst worden afgerond voordat er beslissingen kunnen worden genomen over de organisatie en inzet van stagiairs in de toekomst.

Pauzes

Terug naar Bruno en Odin. Wat valt hen op tijdens het werk?
Ze beginnen te lachen. “”De pauzes”, zegt Odin. “We beginnen om acht uur. Hebben om tien uur koffiepauze, om twaalf uur lunch, om drie uur weer pauze en twee uur later mogen we weer naar huis. In Frankrijk kennen we alleen lunchtijd, geen andere pauzes”.

Hermitage


Jan van Duyn, ploeg chef
bij Kasteel Keukenhof
Bruno en Odin vinden de werkzaamheden rond Kasteel Keukenhof zeer gevarieerd. Ze hielpen onder meer bij het plaatsen van een groot kunstwerk in de tuin en mochten zelfs mee naar de Hermitage in Amsterdam om daar een bloemperk aan te leggen. Jan van Duyn daarover: “Toen we daar begonnen dacht ik eerst: dat wordt niks. Er zat zoveel steen en rotzooi in de grond. Maar Bruno en Odin zeiden gelijk: ‘Dat is geen probleem. In Frankrijk zijn we niet anders gewend. En ze kregen gelijk. Het is een prachtig perk geworden”. 
Zijn Bruno en Odin ook in het museum de Hermitage geweest? Bruno: “Nee, daar was geen tijd voor, maar we hebben van de directeur wel een gratis toegangskaart gekregen die een jaar geldig is. We komen er zeker nog eens terug”.

Coffeeshop

Hun verblijf in Nederland bestaat niet alleen uit werk. In de weekends worden  ze soms door  Jan-Ernest, de zoon van Geneviève van Panhuys op sleeptouw genomen naar feestjes. En ze hebben in de hoofdstad kennisgemaakt met het fenomeen coffeeshop.  Hebben ze daar ook een joint gerook? Ze kleuren lichtelijk. ”Ja, maar dat hadden we thuis in Frankrijk  al eens eerder gedaan. Het verschil is: daar is het illegaal, hier in Holland mag het gewoon”.

Tour de France

Bruno en Odin verbazen zich over de grote belangstelling voor Tour de France in ons land. Volgens hen is daarvan geen sprake in hun eigen land, althans niet in de regio waar zij wonen.


Facebook

Bruno en Odin delen hun ervaringen in Nederland  via Facebook met klasgenoten. Trots laten ze merken dat die best jaloers zijn op hen. De meeste mede-studenten lopen stage bij bedrijven in en rond Angers, sommigen in België en Zwitserland. Die maken lang niet zoveel mee als Bruno en Odin, die afgelopen week een kijkje achter de schermen mochten nemen bij de bloemenveiling in Rijnsburg en mochten meedoen aan een oefening van de brandweer in Warmond. (Klik voor een fotoreportage op de volgende link: https://youtu.be/iP2UZYgThuw )

Terug

Straks terug in Frankrijk gaan Bruna en Odin na een welverdiende vakantie terug naar school. Voor tenminste nog één jaar. Ze weten nog niet of ze daarna aan het werk gaan of een vervolgstudie gaan volgen, landschapsarchitectuur bijvoorbeeld. Eén ding weten ze wel heel zeker:  ze komen volgend jaar graag terug, zowel in Warmond als bij de Stichting Kasteel Keukenhof.

dinsdag 7 juli 2015

Oefening brandweer Warmond, met medewerking van Bruno en Odin uit Champigné

De vrijwillige brandweer van Warmond vlak voor de laatste oefening voor het zomerreces.
 Bruno Raymond uit Champigné op de eerste rij, tweede van rechts.
Warmond, dinsdag 7 juli 2015 - De vrijwillige brandweer van Warmond oefende vanavond (dinsdag 7 juli 2015) de laatste keer voor het zomerreces. Dat betekent overigens niet dat deze brandweer niet uitrukt wanneer dat nodig is. Tijdens de oefening werd uitgeprobeerd of het gloednieuwe Grand Café Restaurant Het Paviljoen op het eiland Koudenhoorn wel met voldoende blusmateriaal kan worden bereikt indien dat 'n keer onverhoopt nodig blijkt. En dat bleek het geval. 
Aan de oefening deden mee Bruno Raymond en Odin Lechat uit Champigné, de partnergemeente van Warmond in Frankrijk. 
Bruno en Odin, twee studenten aan de tuinbouwschool in Angers, lopen sinds half mei stage bij de Stichting Keukenhof. Dat hebben zij te danken aan bemiddeling van voorzitter Geneviève van Panhuys van de Stichting Jumelage Warmond Champigné. Daarover later meer op deze site.
Bruno Raymond is vrijwillige brandweerman in zijn woonplaats en wilde graag 'n keer een brandweeroefening in Warmond bijwonen. Dank zij Joost Sikking van de vrijwillige brandweer mocht dat. 
Bruno kreeg een brandweerpak te leen van ploegchef Gerrit Vlieland (het bevelvoerders pak nog wel) en leverde een gedegen bijdrage aan de oefening. Odin, zonder pak, hielp zo nodig ook 'n handje. Klik op bijgaande foto voor beelden van de oefening.

zondag 28 juni 2015

Anaelle le Roux speelt mee in klank- en lichtspel 'De sprakeloze vrouw'

Het affiche waarmee reclame wordt gemaakt
voor La Dame sans voix (De sprakeloze vrouw).
Champigné, 28 juni 2015 - Anaelle le Roux speelt mee in het klank- en lichtspel "La Dame Sans voix..."  (De sprakeloze vrouw), dat  ook komend weekend zal worden opgevoerd in Champteusse-sur-Baconne, een plaatsje in de buurt van Champigné. Afgelopen vrijdag was de première. Het stuk werd ook zaterdag en zondag opgevoerd.

Anaelle le Roux
Anaelle was onlangs nog in Warmond. Ze is de dochter van Laurence en Antoine le Roux (president van de Stichting Jumelage Champigné Warmond). Samen kwamen ze half mei met tal van plaatsgenoten lopend en fietsend  in estafette naar Warmond.

Warmonders  die geïnteresseerd zijn in het spel van Anaelle (of toevallig toch in de buurt op vakantie zijn) worden uitgenodigd 3, 4 of 5 julie naar Le Vieux Tessecourt in Champteusse-sur-Baconne te komen.

Kaartjes kunnen worden gereserveerd via  het VVV-kantoor in l ’Anjou  Bleu, telefoon 0033 241928683.

Zie ook: http://www.ouest-france.fr/la-dame-sans-voix-prend-forme-au-manoir-du-vieux-tessecourt-3460473

vrijdag 12 juni 2015

YvettaParis en enthousiaste bezoekers Frans Café zingen naar harte lust chansons

Warmond, 11 juni 2015 - Het optreden van YvettaParis vanavond in het Frans Café vanavond was een doorslaand succes. 

De in Parijs geboren Amsterdamse chansonnière zong een uitgebreid repertoire met werken van o.a. Edith Piaf en andere grote vertolkers van het Franse lied: van Brassens tot Brel, van Barbara tot Dalida en van Gainsbourg tot Gall. 


Alle bezoekers kregen de liedteksten op papier en konden daardoor de chansons redelijk goed meezingen. De een uiteraard beter dan de ander. Klik op bijgaande filmpjes om een snelle indruk te krijgen van de sfeer.

De volgende data van het Frans Café dit jaar zijn:

10 september: Etentje in Het Wapen van Warmond
8 oktober: Jeux in Het Wapen van Warmond
12 november: Film in Het Wapen van Warmond
17 december: Sylvain Lelarge in La Croute (voormalige restaurant De Zon).

zaterdag 6 juni 2015

YvettaParis treedt op in Frans Café

YvettaParis
Warmond – Chansonnière YvetttaParis treedt donderdag 11 juni op in het Frans Café. Ze zal daar liederen zingen van Edith Piaf en andere grote vertolkers van het Franse lied: van Brassens tot Brel, van Barbara tot Dalida en van Gainsbourg tot Gall.
Het Frans Café, een initiatief van de Stichting Jumelage Warmond Champigné, is een ontmoetingsplaats voor mensen uit Warmond en verre omgeving die graag Frans praten. Plek van samenkomst is opnieuw Het Wapen van Warmond, Dorpsstraat 90; aanvang 20:30 uur; entree € 10,- Gelieve men zich tevoren aan te melden via mevanniftrik@gmail.com

Piaf maakte, als kind al, grote indruk op de in Parijs geboren YvetaParis: “Haar stem en verschijning belichaamden dat typisch Parijse gevoel: het drama van de straat, gezongen met het bravoure van een Parigotte pur sang! Later, veel later, heeft de bewondering voor Piaf, het Franse Chanson, de inspiratie uit mijn jeugd, de liefde voor het echte Parijs, mij tot het Franse repertoire gebracht”.
Warmond wacht dus donderdag een  avond vol Franse sfeer & chansons. Bezoekers krijgen de liedteksten op papier en mogen ook meezingen. Met desgewenst vooraf een  heerlijke Franse maaltijd. Vooraf graag reserveren via http://www.hetwapenvanwarmond.nl/reserveer-een-tafel/

zondag 17 mei 2015

Sportieve Fransen warm onthaald in Warmond en even hartelijk weer uitgezwaaid

Warmond, 16 en 17 mei 2015 – De veertig wandelaars, hardlopers en wielrenners uit Champigné die afgelopen week binnen drie dagen naar ons land zijn gesneld werden zaterdagmiddag warm onthaald in Warmond, de Zuid-Hollandse jumelagepartner van het Franse plaatsje. Even hartelijk werden de sportieve Fransen zondagmorgen weer uitgezwaaid na de nacht bij gastgezinnen te hebben doorgebracht, dan wel in eigen camper of in hotel Van der Valk. 

Opperbeste stemming
Burgemeester Paul Jeanneteau zichtbaar
 genietend van het landschap bij binnenkomst van Warmond
De afstand Champigné – Warmond is via de snelweg precies 781 kilometer, via fiets- en wandelpaden bijna 100 km langer: 865 km. Door elkaar geregeld af te wisselen konden ‘Les Blues’ het parcours snel afleggen. Het was tijdens de estafette koud en vaak nat. Gelukkig scheen zaterdagmiddag de zon  en konden de Fransen het laatste traject, Leiderdorp –Warmond, in opperbeste stemming  afleggen. Ze werden begeleid door fietsers en wandelaars uit Warmond. Vanaf Rotterdam hadden ze al gezelschap gekregen van ‘Allez Guus’, de fietsclub van Kees Heemskerk. Gezamenlijk ging het gezelschap van het Pannenkoekenrestaurant in Leiderdorp naar de landelijk gelegen Nieuweweg op de grens van Leiderdorp en Warmond, vervolgens via de Zijldijk naar het veerpontje over de Zijl, daarna langs de Grote Sloot en de golfbanen naar het verenigingsgebouw van de Warmondse IJs Club, waar burgemeester Carla Breuer hen opwachtte. 

Arm in arm
De burgemeesters Jeanneteau en Breuer arm in arm, heen en
weer wiegend op de muziek van Het Schippertjeskoor.
Met  Breuer en haar collega Paul Jeanneteau voorop toog het hele gezelschap naar de Gemeentehaven, waar een hartelijk onthaal plaatshad, muzikaal begeleid door Het Warmonds Schippertjeskoor onder leiding van Toos Cozijn. Klik op de foto voor een beeldverslag.
Dat de Fransen geliefd zijn in Warmond en de afgelopen 15 jaar een goede naam hebben opgebouwd bleek onder meer uit het feit dat ook oud-burgemeester Riet Vosjan van Warmond aanwezig was (overgekomen uit Ommen) en oud-burgemeester Anne Lize van der Stoel van Teylingen.

Oorkonde
Burgemeester Carla Breuer overhandigt hier
een Oorkonde van de gemeente Teylingen aan
Antoine le Roux,
voorzitter van het jumelage-comité in Champigné.
In toespraakjes benadrukten de burgemeesters Breuer en Jeanneteau de waarde van de goede betrekkingen tussen Warmond en Champigné. Antoine de Roux, president van het Franse jumelagecomité kreeg van Teylingen een oorkonde voor zijn inspanningen om het sportieve festijn mogelijk te maken. Klik op de foto voor een beeldverslag.

Barbecue
De winnares van de gele trui tussen Florence en Antoine le Roux.
Rechts Geneviève van Panhuys.
Zaterdagavond genoten de Fransen en leden van hun  gastgezinnen in het clubhuis van WIJC van een barbecue, verzorgd door Van Vliet Catering. Ook daar werden over en weer hartelijke woorden en cadeaus gewisseld.  Analoog aan de 'Tour de France' kregen de Fransen die zich onderweg onderscheiden hadden een trui, sommige in herkenbare kleuren, andere ontsproten aan een fantasierijke geest. Voorzitter Antoine le Roux van het Franse comité prees de VVV Warmond, omdat die speciaal voor hen een folder over Warmond in de Franse taal had uitgebracht. Klik op de foto voor een beeldverslag.

Afscheid
De Fransen en leden van hun gastgezinnen
poseren gezamenlijk op de trap van
galerie Het Oude Raadhuis van Warmond
Klik op de foto voor een vergroting
Foto: Anaëlle le Roux
Zondagmorgen was iedereen weer vroeg op voor een afscheids-bijeenkomst op het dorpspleintje bij de Pomp.  Burgemeester Jeanneteau sprak daar onder meer de twee studenten toe die mede dankzij bemiddeling van voorzitter Geneviève van Panhuys van de Stichting JWC de komende twee maanden stage mogen lopen bij de Stichting Keukenhof. Een unieke kans, volgens hem. Daarna volgden nog enkele fotosessies, veel gezoen en tenslotte een welgemeend:  à bientôt, tot ziens! Klik op de foto voor een beeldverslag.

Omroep West
Op het televisiekanaal van Omroep West was een korte reportage te zien. Klik hier voor dat verslag.



Hieronder links naar zip-bestanden met foto's die de deelnemers onderweg hebben gemaakt.







Het evenement in Warmond werd georganiseerd door de Stichting JWC, gesteund door de inzet van tal van vrijwilligers en bijdragen van de volgende bedrijven, instellingen en verenigingen:





Allez Guus, de fietsclub van Kees Heemskerk





Het Warmonds Schippertjeskoor


De wandelaars en hardlopers voor het gemeentehuis
van Champigné vlak voor vertrek. Foto: Anaëlle le Roux.
Klik op de foto voor een vergroting.

De wielrenners onderweg. Het was koud en nat.
Klik op de foto voor een vergroting
Foto: Anaëlle le Roux.

donderdag 14 mei 2015


Fransen lopend en fietsend op weg naar Warmond




Bij vertrek regende het in  Champigné.
Desondanks werd al snel naar
de drinkbeker gegrepen.
(Foto: Mickael Chauvineau)
De hele groep vlak voor vertrek. (Foto: Mickael Chauvineau)
Champigné - Veertig inwoners van Champigné zijn donderdagmorgen lopend en fietsend richting jumelagepartner Warmond vertrokken, waar ze zaterdagmiddag zullen aankomen.
De afstand van 865 km kunnen de sportieve Fransen zo snel afleggen, omdat ze elkaar geregeld aflossen. Ze lopen en fietsen in estafette.
Vanaf Breda worden de sporters tegemoet gefietst door Allez Guus, de fietsclub van Kees Heemskerk.
Vanaf het laatste wisselpunt zaterdagmiddag, het Pannenkoekenhuis bij de A4 in Leiderdorp, wordt er door Warmonders mee gefietst, gewandeld of hard gelopen. Daarbij ook burgemeester Carla Breuer van Teylingen en enkele van haar voorgangers. De hele groep wordt tot besluit van de tocht feestelijk binnengehaald bij de Gemeentehaven in Warmond.

Programma voor de zaterdag:
14:00 uur: Vertrek van het laatste verzamelpunt, het Pannenkoekenhuis bij de A4 in Leiderdorp. Wandelaars kunnen ook vanaf de Zijldijk bij het pontje (rond 15.00 uur) meelopen.
15:00-16:00 uur: Ontvangst van de hardlopers/fietsers/wandelaars bij het clubhuis van de IJsclub Warmond.
16:00-16:30 uur: Vanaf daaruit gezamenlijk lopen naar de Gemeentehaven.
16:45 uur: Toespraak van burgemeester Paul Jeanneteau van Champigné en van burgemeester Carla Breuer van Teylingen.
17:15-18:15 uur: Feestelijke borrel en indeling van de Fransen bij gastgezinnen
19:45-22:00 uur: Barbecue in en rond het clubhuis van de IJsclub Warmond.

Zondag 17 mei 
09:00 uur: verzamelen bij het Pleintje bij de Pomp en aanvang terugreis naar Champigné.

Dit evenement wordt georganiseerd door de Stichting JWC, gesteund door de inzet van tal van vrijwilligers en materiële bijdragen van de volgende bedrijven, instellingen en verenigingen






zondag 3 mei 2015

Inwoners van Champigné in estafette lopend en fietsend naar Warmond

Burgemeester Breuer en haar voorgangsters doen laatste traject mee


Warmond, dorp aan De Leede (Foto: Stichting Zeilvaart Warmond)
Warmond, zondag 3 mei 2015 – In het kader van de jaarlijkse jumelage komen plusminus veertig inwoners van het Franse plaatsje Champigné in de week van Hemelvaartsdag lopend en fietsend naar Warmond. Ze wisselen elkaar af in een estafette, waardoor ze de 865 kilometer tussen beide plaatsen in slechts drie dagen kunnen afleggen.

Burgemeester Paul Jeanneteau van Champigné, voorzitter Antoine le Roux van het Comité de Jumelage, penningmeester/secretaris Mickael Chauvineau en  hun partners lopen of fietsen mee. Vanaf Breda zullen ze worden vergezeld door leden van een Warmondse fietsclub (van Kees Heemskerk).


Burgemeester Carla Breur
van Teylingen.
Oud-burgemeester Anne Lize
van de Stoel van Teylingen.
Oud-burgemeester Riet Vosjan
van Warmond.
Burgemeester Breuer van Teylingen, haar voorgangster Anne Lize van der Stoel en oud-burgemeester Riet Vosjan  van Warmond lopen dan wel fietsen op zaterdag 16 mei het allerlaatste traject mee. Dat doen ook Warmondse bestuursleden van de Stichting Jumelage Warmond Champigné onder leiding van voorzitter Geneviève van Panhuys.


Het pannenkoekenrestaurant
 in Leiderdorp
Het veerpontje over De Zijl.
De Gemeentehaven in Warmond
Het VVV-kantoor
Het laatste traject voert van het pannenkoeken-restaurant in Leiderdorp, via de veerpont  over De Zijl en het clubhuis van de Warmondse IJsclub, naar  de Gemeentehaven in Warmond, waar een groots onthaal zal plaatshebben. Medewerking daarbij verlenen onder meer ‘Lopen tegen kanker’ (advies en materiaal), de Warmondse IJsclub (aankomst en verzamellocatie) en de VVV Warmond.
De Fransen overnachten alleen van zaterdag 16 op zondag 17 mei in Warmond; sommigen bij gastgezinnen, anderen in hotel Van der Valk en weer anderen in eigen camper.

Antoine le Roux (midden) vorig jaar tijdens de ontvangst van 
een delegatie uit Warmond  Links van hem de burgemeesters Jeanneteau 
en Van der Stoel. Rechts Geneviève van Panhuys en haar moeder, 
een van de initiatiefnemers van de jumelage.
Voorzitter Antoine le Roux van het Comité de Jumelage antwoordt op de vraag naar  het waarom van de estafette naar Warmond: “Liefde en vriendschap zijn de motoren van het leven. Tijdens de loop- en fietsestafette moeten de deelnemers op elkaar kunnen vertrouwen. Zo neemt de onderlinge solidariteit toe. Ook door de gezamenlijke maaltijden onderweg en het plezier daarbij”.
Leroux verwijst daarbij de naar de achtergrond van jumelages, partnerschappen van gemeenten in heel Europa.  Door de Europese Unie in de jaren vijftig van de vorige eeuw sterk gestimuleerd, waarbij het belang van de jeugd voorop stond.  De achterliggende gedachte was dat, als de jeugd elkaar en elkaars cultuur zou kennen, er nooit meer zoiets als een Tweede Oorlog zou ontstaan. Daarom hecht Antoine le Roux ook aan de jumelage met Warmond. “We moeten zoveel mogelijk samen doen. Dan begrijpen we elkaar beter”. 


Er zijn vage plannen de estafetteloop volgend jaar te herhalen, maar dan in omgekeerde volgorde: van Warmond naar Champigné.

zaterdag 2 mei 2015

Het eerstvolgende Frans Café is op donderdag 7 mei in Het Wapen van Warmond

Omar Sy
Omar Sy

Warmond, zaterdag 2 mei 2015 - Donderdag 7 mei is er weer Frans café in Het Wapen van Warmond, Dorpsstraat 90. Vanaf 20:00 uur wordt daar de film Samba vertoond.

Samba is een romantische komedie. De film ging in première op 7 september 2014 op het Internationaal filmfestival van Toronto en is een bewerking van de roman ‘Samba pour la France’ van Delphine Coulin. Samba (gespeeld door Omar Sy) is een mooie mix van komedie, sociaal drama, actie en romantiek. Klik op de volgende link voor een trailer van de film: https://www.pathe.nl/film/20387/samba

Graag even doorgeven als u van plan bent te komen zodat daarmee rekening kan worden houden bij de stoelopstelling. Een e-mail naar mevanniftrik@gmail.com volstaat.

Studenten uit Champigné krijgen stageplaats 

bij Stichting Kasteel Keukenhof



Bruno Lechat
Odin Lechat
Warmond, zaterdag 2 mei 2015 - Bruno Raymond en Odin Lechat, studenten uit Champigné die landschapsarchitectuur studeren, kunnen dankzij bemiddeling van de Stichting Jumelage Warmond Champigné van eind mei tot medio juli stage lopen bij de Stichting Kasteel Keukenhof. In Warmond gaan beide studenten op kamers. Zodra zij op het landgoed aan de slag zijn zal er op dit blog uitgebreid aandacht aan worden besteed.